Κυριακή, 12 Φεβρουαρίου 2012

H επιρροή της διαφήμισης και η συμπεριφορά του καταναλωτή.

Παίρνοντας αφορμή από τον διαφημιζόμενο «ομορφάντρα» που έγινε ατάκα στην καθημερινότητά μας, θα ήθελα να σχολιάσω την επιρροή που ασκεί στις μέρες μας η διαφήμιση και πως αυτή επιδρά στη συμπεριφορά του καταναλωτή.
  Αναμφίβολα η διαφήμιση έχει εισβάλλει στη ζωή μας δυναμικά. Καθημερινά βομβαρδιζόμαστε με διαφημιστικά μηνύματα από τα ΜΜΕ, το ραδιόφωνο, τις αφίσες, το διαδίκτυο, που στόχο έχουν να επηρεάσουν την ψυχολογία και τη συμπεριφορά του καταναλωτή.  Η επιρροή της διαφήμισης είναι καταλυτική  και πολύ συχνά μας επηρεάζει αρνητικά. Γι αυτό είναι ανάγκη να αναπτύξουμε μηχανισμούς αντίστασης στα κελεύσματά της.
Οι διαφημιστές έχουν διάφορες τεχνικές με τις οποίες επηρεάζουν το καταναλωτικό κοινό, όπως ελκυστικά μηνύματα που έχουν επενδυθεί με ωραία μουσική, καλό και έξυπνο σενάριο. Ζούμε σε μια εποχή όπου κυριαρχεί η εικόνα και ο ήχος έναντι του λόγου και αυτό γιατί τα μηνύματα διαδέχονται γρήγορα το ένα το άλλο, ο εγκέφαλος δεν προλαβαίνει να τα επεξεργαστεί και έτσι τα υιοθετεί άκριτα. Ακόμα στις διαφημιστικές εταιρείες συνεργάζονται πολλοί επιστήμονες όπως ψυχολόγοι, κοινωνιολόγοι, μαρκετίστες, με στόχο να ασκήσουν μεγάλη επίδραση στη βούληση του ατόμου και να το στρέψουν προς κερδοφόρες για την εταιρεία καταναλωτικές συμπεριφορές. Η επίδραση αυτή είναι ανάγκη να περιοριστεί, ξεκινώντας από εμάς τους ίδιους, που αντί να αποδεχόμαστε παθητικά τις πληροφορίες πρέπει να τις ελέγχουμε. Επιπρόσθετα, επιβάλλεται να ιεραρχούμε σωστά τις ανάγκες μας, να μην ταυτίζουμε το «έχειν» με το «είναι» και να αποβάλλουμε το πνεύμα του υλικού ευδαιμονισμού. Παράλληλα, γνωρίζοντας τα μέσα  πειθούς που χρησιμοποιούν οι διαφημιστές, μπορούμε να προφυλαχτούμε απ’ την επιρροή τους. Σημαντικό ρόλο στην αντίσταση που πρέπει να αναπτύξουμε απέναντι στα κάθε λογής διαφημιστικά μηνύματα που μας βομβαρδίζουν καθημερινά, κατέχει η παιδεία, η κριτική ικανότητα και η εγκράτεια. Ιδιαίτερα καθοριστικός  είναι και ο ρόλος της οικογένειας, η οποία θα πρέπει να δημιουργεί ορθά πρότυπα στα παιδιά της. Τέλος, η πολιτεία οφείλει να ελέγχει τις διαφημιστικές εταιρείες με θεσμικά πλαίσια για την προστασία του καταναλωτή και ο ΙΝΚΑ (Ινστιτούτο Καταναλωτών) να ενημερώνει το κοινό, ώστε να μη χειραγωγείται από τους διαφημιστές.
  Με δεδομένο ότι η διαφήμιση ασκεί μεγάλη επιρροή στον άνθρωπο και ιδιαίτερα στους νέους της ηλικίας μας, που είμαστε πιο επιρρεπείς στις εξωγενείς επιδράσεις, είναι ανάγκη να αναπτύξουμε την κριτική μας ικανότητα και να εκτιμήσουμε τις πραγματικές μας ανάγκες. Ιδιαίτερα στη δύσκολη περίοδο της οικονομικής κρίσης που διανύουμε, ας  αντισταθούμε όλοι μαζί στους κάθε λογής ομορφάντρες και στα κάθε λογής παραπλανητικά διαφημιστικά μηνύματα και ας προσπαθήσουμε να ελέγξουμε την καταναλωτική μας μανία, που πολλές φορές πηγάζει από την επιρροή που δεχόμαστε από τα διαφημιστικά spot.

2 σχόλια:

  1. Ρία μου διαπραγματεύεσαι ένα πολύ ενδιαφέρον και επίκαιρο θέμα. Πέρα απ'αυτά που πολύ σωστά αναφέρεις για το διαφημιστικό πανδαιμόνιο που επηρεάζει και κατευθύνει τον καταναλωτή, θα ήθελα να προσθέσω πόσο πολύ προσβάλλουν κάποιες διαφημίσεις εκμεταλλεύομενες το γυναικείο ή το αμδρικό σώμα ή ακόμη και ομάδες πληθυσμού-βλέπε "την κακομοίρα τη μάνα μου" μεγάλης εταιρείας σταθερής και κινητής τηλεφωνίας. Αντισταθείτε μικροί και μεγάλοι σε ό,τι, εν μέσω οικονομικής κρίσης, επιτάσσει η διαφημιστική εκστρατεία!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ρία μου συμφωνώ απόλυτα με την ανάρτησή σου. Η εποχή μας μέσα στα πολλά 'κακά' που έχει, μας δίνει την ευκαιρία να αναθεωρήσουμε ποια πράγματα είναι σημαντικά και ουσιαστικά για τη ψυχή μας. Όπως ξέρεις, ένα πολύ ακριβό φόρεμα δεν μας κάνει πιο σημαντικές!

    ΑπάντησηΔιαγραφή